Kasza jaglana

Kasza jaglana to najstarszy gatunek kaszy, uprawiano ją już 4000 lat temu. Chociaż była zapomniana przez wiele lat, popularność zdrowego trybu życia przywróciła ją do łask. Małe, żółte ziarenka kaszy jaglanej to tak naprawdę łuskane ziarna prosa. Jej regularne spożywanie ma bardzo korzystne działanie na nasz organizm.

Sekretem kaszy jaglanej jest bogactwo składników mineralnych:

  • Krzemionka – wpływa korzystnie na stawy, skórę, włosy, a także paznokcie
  • Lecytyna – wspomaga pamięć i reguluje prawidłowy poziom cholesterolu
  • Witaminy z grupy B (B1, B2, B6) – wspomagają układ nerwowy, odpornościowy, regenerację skóry i inne
  • Magnez – odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego
  • Fosfor – jest składnikiem kości
  • Żelazo – jest niezbędne do produkcji hemoglobiny
  • Potas – jest niezbędny dla prawidłowej pracy serca
  • Wapń – wpływa na stan naszych kości

 

Na tym właściwości kaszy jaglanej dla zdrowia się nie kończą. Kasza jaglana działa odkwaszająco, umożliwiając naturalne oczyszczanie organizmu z toksyn. Kasza jaglana ma odczyn zasadowy, przez co neutralizuje toksyny pochodzące z zakwaszających produktów, takich jak alkohol, kawa, słodycze. Dieta jaglana pozwoli na szybkie pozbycie się toksyn z organizmu.

Kasza jaglana nie uczula, gdyż nie zawiera glutenu, mogą ją spożywać osoby cierpiące na celiakię. Ponadto zmniejsza stan zapalny błon śluzowych. Zawiera także właściwy stosunek kwasów tłuszczowych, co pozwala na zwiększone generowanie korzystnego cholesterolu, a zmniejszone tego szkodliwego. Zawarte w niej antyoksydanty pozwalają na redukcję występowania niekorzystnych wolnych rodników.

Chorujący na cukrzyce powinni się jej wystrzegać, jej łatwość trawienia i uwalniania energii może pogłębiać stan chorobowy.

Kasza jaglana to świetny produkt dla wszystkich, którzy chcą dbać o zdrowie. Stanowi ona sycący i odżywczy składnik posiłków. 100 gramów kaszy dostarcza organizmowi ok. 350 kilokalorii pochodzących głównie z węglowodanów, a także w znaczącej ilości z białka roślinnego. Ma stosunkowo wysoki indeks glikemiczny, dlatego powinna być spożywana z umiarem, natomiast w pewnych warunkach, gdy występują kłopoty z trawieniem, może być to atutem – nie będzie dodatkowym wyzwaniem dla układu pokarmowego.

Jej przygotowanie jest proste, gotujemy ją na małym ogniu w dwa razy większej ilości wody lub mleka. Przed gotowaniem warto ją jedynie przepłukać na sitku pod bieżącą wodą.

Kasza jaglana bywa nazywana „polskim ryżem” i „królową kasz”, ponieważ od wieków dostarcza energii i wartości odżywczych.

Dziękuję za Twój komentarz

Skomentuj